آشنایی با سروو موتور

سروو موتور

سروو موتور یک مکانیسم حلقه بسته دورانی یا خطی است که جهت کنترل دقیق گشتاو ،حرکت خطی ،سرعت و شتاب را بر عهده دارد مهم ترین کاربرد سروموتورها در صنعت زمانی است که بخواهیم یک شیء را با یک سرعت مدنظر با گشتاور بسیار بالا  بچرخانید و یا آن را در یک فاصله مشخص به صورت خطی حرکت دهیم، می توانیم از سروو موتور استفاده کنیم.

اساس عملکرد سرو موتور

سروو موتور، شامل یک موتور الکتریکی می باشد  که به انتهای شفت آن یک رزولور(Resolver) متصل شده است که جهت سنجش سرعت و موقعیت شفت سرووموتور استفاده می شود.رزولور نوعی ژنراتور سنکرون می باشد که با چرخش شفت یک حرکت مکانیکی را به یک سیگنال الکترومکانیکی تبدیل می کند در واقع خروجی رزولور یک سیگنال آنالوگ می باشد.

با چرخش شفت یک سیگنال سینوسی به هسته اولیه یا هسته اصلی رزولور اعمال می شود که رزولور شبیه یک ترانسفورماتور عمل می کند و این سیگنال آنالوگ را به دو سیگنال آنالوگ با اختلاف زاویه 90 درجه تبدیل می کند. این دو سیگنال خروجی رزولور ، سیگنال مدوله شده می باشد که فرکانس کَریر آن معادل رزولوشن رزولور بوده و دیتا مدوله شده معادل موقعیت شفت بوده از این رو فرکانس چرخش موتور با فرکانس مدوله شده برابر  خواهد شد و می توان سرعت و موقعیت شفت را پیدا کرد.

انواع سروو موتور

سروو موتور : DC سروو موتورهای کوچکی هستند که امکان راه اندازی آنها با باتری یا برق DC از 200میلی آمپر تا 2 آمپر وجود دارد.

سرووموتور: ACسروو موتورهای توان بالا که از برق AC تغذیه می کنند در موارد صنعتی کاربرد فراوانی دارند از جمله رباتیک،هوافضا،ماشین آلات CNC، تجهیزات پزشکی،صنایع غذایی و بسته بندی و صنایع ریسندگی و بافندگی.سروموتورهای بامولر که توسط کمپانی بامولر آلمان طراحی و ساخته شده است در صنعت ریسندگی کاربرد دارند.

مشخصات فنی شناسایی یک سروو موتور

توان سرووموتور:توان سرووموتور وابسته به جریان و ولتاژخروجی سروو موتور می باشد که بر اساس کاربرد آن مشخص می شود. معمولا سروو موتورهای DC، دارای ولتاژ تغذیه 4 الی 6 ولت و جریان 100 میلی آمپر الی 2 آمپر می باشند. اما سرووموتورهای AC دارای توان بالاتر از 1kw  و با برق 380 ولت  سه فاز تغذیه می شوند.

سرعت عملکرد: سرعت یک سروو موتور بر حسب زمان مورد نیاز شفت جهت رسیدن به یک موقعیت معلوم در یک سیستم حلقه بسته بین چرخش شفت موتور و رزولور مشخص می شود.

گشتاور: به هر میزان که توان سرووموتور بالا باشد ،گشتاور تولیدی توسط سرووموتور نیز بیشتر خواهد بود یا به بیان دیگر قدرت انتقال توسط شفت موتور بیشتر خواهد بود اما گشتاور با سرعت سروو موتور نسبت عکس دارد. هرچه سرعت یک سروو موتور با یک توان مشخص بالاتر باشد، گشتاور آن پایین تر می آید.

کنترل حلقه بسته: رزولور و شفت سرووموتور در یک سیستم حلقه بسته قرار دارند که شفت سرووموتور می چرخد تا به موقعیت مد نظر رزولور برسد.

 رایج ترین خرابی مانیتورهای صنعتی

با توجه به اینکه در کارخانجات این مانیتورها استفاده می شوند تعمیر و نگهداری آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد،اما رایج ترین خرابی مانیتورها صفحه پنل یا تاچ و صفحه کیبورد آن ها می باشد.افزایش طول عمر مانیتور،گرد و غبار،دما بالا،رطوبت،اعمال بار مغناطیسی اطراف پنل مانیتور و خرابی منبع ولتاژ پنل مانیتور  می باشد.برای درک بهتر از روش کارکرد و جلوگیری از خرابی مانیتورها بهتر است آن ها را در اختیار متخصیص این حوزه قرار دهید تا در مدت زمان مشخص به سرویس و نگهداری ان ها بپردازند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *