آثار بجای مانده از نساجی

آثار بجای مانده از نساجی

آثار بجای مانده از نساجی

نساجی جزو صنایعی است که تحول عظیمی در جهان ایجاد کرده است . نساجی از آخر قرن 19 میلادی تحولی عظیم در جهان ایجاد کرد که آثار آن امروزه قابل مشاهده است.

تحولی که نساجی در دنیا ایجاد کرد باعث تغییراتی هم در زندگی انسان ها شد که باعث تغییر شکل حتی ساختمان ها و شهر ها در جهان شد.

در ادامه این مقاله نوشته شده توسط تعمیر برد های الکترونیک صنعتی و پزشکی به تحول هایی که از آثار بجای مانده از نساجی است میپردازیم.

تحولاتی که میراث صنعتی نساجی در جهان است

در ایران آثار بجای مانده از نساجی به زمان مدرنی در ایران اشاره دارد. شهر های متعددی را در این زمینه تغییر داد و بسیاری از شهر های ایران را به شهر های صنعتی تبدیل کرده است. این صنعت متناسب با شرایط آب و هوایی هر شهری متفاوت است.

ساختمان هایی که برای کار های صنعتی به خصوص این صنعت ساخته شدند دارای فضا های بسیار بزرگ بخاطر ماشین ها و ابزاری لازم برای این صنعت اند. این اماکن هم مانند تمام اماکنی که برای هر کار و صنعتی در نظر گرفته میشوند دارای استاندارد هایی است که باید به طور کامل رعایت شوند. همچنین ساختمان هایی که برای این کار در نظر گرفته میشوند دارای معماری مدرن و معماری متفاوت با معماری های سنتی و گذشته دارن که این معماری ها متناسب با استاندارد ها و شرایط آب و هوایی که قبلا گفته شد و همچنین متناسب با کاری که باید در اینگونه ساختمان ها انجام شود ، تعیین شده است.

این ساختمان ها با توجه به موقعیت مکانی هم که دارند میتوانند معماری متفاوتی دارند. برای مثال در شهر اصفهان که شهری با معماری سنتی و خاص خودش است، معماری ساختمان های نساجی و ریسندگی با یک شهر مدرن میتواند متفاوت باشد.

آثار بجای مانده از نساجی

آثار بجای مانده از نساجی

ارزش جهانی در ایران و جهان

همانطور که میدانید جهان با گسترش علم و فناوری از یک جامعه سنتی به یک جامعه صنعتی و به مرور مدرن روی آورد که این روند با گسترش شهر ها و روی آوردن به زندگی شهرنشینی و تاسیس کارخانه ها و مشاغل صنعتی همراه شد.

همانطور که آثار بجای مانده از نساجی در جهان قابل توجه است، ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. نساجی هم بر اقتصاد و زندگی مردم اثر فراوانی داشت زیرا این گسترش این صنعت مهم در هر کشور، شهر و منطقه باعث تغییر شکل­گیری زندگی شهر نشینی و شهر ها شد. همین عامل خود باعث تغییر جمعیت در مناطق متفاوت شد.

فکر معماری های صنعتی از کشور های غربی وارد کشور ما شد ولی معماران ایرانی توانستند با توجه به معماری کشور خودمان و معماری سنتی و ایرانی تفکر های مدرن و سنتی را در کنار هم قرار دهند و یک سبک خاصی را ایجاد و نوآوری کنند. صنعت نساجی در ایران یکی از شاهکار هایی است که درباره استفاده از مواد و استفاده از اماکن و…. آثار فراوانی را برجای گذاشته است.

بعد از انقلاب صنعتی ایران و ایجاد کارخانه هایی که بر اساس صنعت های جدیدی که در ایران ایجاد شده بود، همانطور که قبلا گفتیم، معماران ایرانی توانستند ساختمان هایی مدرن همراه با معماری سنتی ایران بسازند که در جهان ارزش بالایی دارد.

یک نکته قابل تامل این است که این معماری ها به گونه ای صورت گرفته و انجام شده که نمیتوان به راحتی تشخیصی درباره مدرن و سنتی بودن آن داد مگر آنکه جزو متخصصین در این حوزه باشیم.

در ساخت این ساختمان ها از مواد مناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه استفاده شده است و همینطور مواردی که جزو اساسی ترین شرایط است هم رعایت شده، از جمله نور کافی و ارتفاع سقف و استحکام و ….. .

در میان کشورهای جهان صنعت نساجی در ایران، معماری و صنعت مدرن و سنتی در کنار هم با خلاقیت معماران استفاده شده اند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

تفاوت هایی در صنعت نساجی در ایران و کشور های اروپایی

در همه جای جهان آثار بجای مانده از نساجی قابل مشاهده است. تعمیر ماشین آلات نساجی قصد دارد در اینجا میراثی که نساجی در ایران و یک کشور اروپایی مانند انگلیس دارند را بررسی کند.

یکی از شهرهایی که در زمینه صنعت نساجی در انگلستان فعالیت بسیار و مهمی داشته باعث انقلاب صنعتی در ایران شد و همین امر در ایران باعث تغییراتی در سبک زندگی و همچنین تغییراتی حول صنعت معماری در ایران شد. معماری ها در ایران و کشوری مانند انگلیس مسلما با هم متفاوت است. کشور انگلستان یک معماری کاملا اروپایی در این صنعت دارد ولی ایران معماری ترکیبی از اروپایی مدرن و سنتی دارد که این معماری در ایران در جهان از ارزش بسیار بالایی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *