استفاده از رنگ ها در صنعت نساجی

استفاده از رنگ ها در صنعت نساجی

استفاده از رنگ ها در صنعت نساجی

در این مقاله با گروه مهندسی میکرو الکترونیک که در زمینه تعمیرات دستگاه های نساجی فعالیت می کند ، همراه باشید تا در مورد کاربرد رنگ های طبیعی و مصنوعی در صنعت نساجی اطلاعاتی کسب کنید.

منسوجات قبل از رسیدن به مصرف کننده ، فرآیندهای مختلف فیزیکی و شیمیایی را طی می کنند.آنها ممکن است ، برای رنگ آمیزی ، مقاوم سازی در برابر چین و چروک و یا اشتعال پذیری ، درمان شوند.مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت نساجی سرطان زا هستند و سایر مواد ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند.

قبل از ورود رنگ های مصنوعی در اواسط قرن نوزدهم ، از رنگ های طبیعی در همه جای دنیا استفاده می شد ، اما اکنون رنگ های مورد استفاده در صنعت نساجی بیشتر مصنوعی هستند.با این حال ، تولید رنگ های مصنوعی از محدودیت های زیر رنج می برد:

  • افزایش در هزینه مواد اولیه یا انرژی: نفت ماده اولیه تمام رنگ های مصنوعی است و بنابراین قیمت رنگ ها به قیمت نفت حساس است.
  • تولید زباله های خطرناک: از آنجا که تولید رنگ مصنوعی به مواد شیمیایی بسیار سمی و خطرناک نیاز دارد ، پس زباله های خطرناکی نیز ایجاد می کند که دفع آنها یک چالش بزرگ زیست محیطی و اقتصادی است.
  • افزایش هزینه های حمل و نقل: از آنجا که رنگ ها مواد خطرناکی هستند و در مرکز تولید می شوند ، حمل و نقل رنگ ها از کارخانه های تولیدی به تأسیسات رنگرزی و چاپ منسوجات یک مورد هزینه بر است.
  • واکنش های سمی و آلرژیک: از آنجا که فرآیندهای تولید از مواد و شرایط سمی و خطرناک توصیف شده در بالا استفاده می کنند ، موارد ایمنی شغلی نیز وجود دارد.

کاربرد رنگ مصنوعی در نساجی

تولید انواع پارچه ها بر محیط زیست تأثیر می گذارد.استفاده از مواد خام و سایر منابع طبیعی مانند آب و غیره بر تخریب منابع اثر دارند.شناخته شده است که در صنعت نساجی از مقدار زیادی آب استفاده می شود.

بعلاوه ، استفاده از رنگ های مصنوعی محدودیت زیست محیطی ایجاد می کند ، زیرا تولید این رنگ ها به اسیدهای قوی ، قلیایی ، حلالها ، دمای بالا و کاتالیزورهای فلزات سنگین احتیاج دارند.

رنگ های طبیعی برای صنعت نساجی

همانطور که از نام آن پیداست ، رنگ های طبیعی از منابع موجود در طبیعت مانند گیاهان ، حیوانات ، میوه ها ، حشرات و مواد معدنی به دست می آیند.

  • از آنجا که رنگ های طبیعی ، از منابع طبیعی ناشی می شوند ، برای محیط زیست مضر نیستند و همین امر باعث جذابیت آن برای مصرف کنندگان می شود.رنگ های طبیعی قابل تجزیه هستند و دفع آنها باعث آلودگی نمی شود.
  • رنگ های طبیعی در مقایسه با رنگ های مصنوعی تأثیر کمتری در محیط دارند.بسیاری از رنگ های طبیعی خاصیت ضد میکروبی دارند و به راحتی می توان از آنها برای جایگزینی رنگ های مصنوعی برای لباس بچه ها استفاده کرد.
  • افرادی که آلرژی دارند ، به دلیل اجزای سمی لباس های مصنوعی ، علاقه بیشتری به لباس های ساخته شده با رنگ آمیزی طبیعی دارند.
  • رنگ های طبیعی تجدید پذیر هستند ، زیرا از منابع تجدید پذیر بدست می آیند.

رنگ های طبیعی برای صنعت نساجی

معایب رنگ های طبیعی

  • هزینه – برای رنگ آمیزی مقدار خاصی از پارچه ، ممکن است مقدار بیشتری از رنگ های طبیعی در مقایسه با رنگ های مصنوعی مورد نیاز باشد و به همین جهت استفاده از رنگ های طبیعی گرانتر از رنگ های مصنوعی است.
  • دسترسی – مسئله دیگر در مورد رنگ های طبیعی ، دسترسی آنهاست.تولید رنگ های طبیعی دشوار است ، زیرا دسترسی مواد اولیه ممکن است از فصلی به فصل ، مکان و گونه دیگر متفاوت باشد ، در حالی که رنگ های مصنوعی را می توان در آزمایشگاه ها در تمام طول سال تولید کرد.

اگر در این رابطه و یا در مورد تعمیر ماشین آلات نساجی سؤالی دارید ، با تماس با گروه مهندسی میکرو الکترونیک ، سؤالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید و مناسب ترین پاسخ و راهنمایی ها را دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *