صنعت نساجی مدرن

صنعت نساجی مدرن

گروه مهندسی میکروالکترونیک قصد دارد در این مقاله درباره صنعت نساجی مدرن ارائه دهد. هم کشورهای صنعتی و هم کشورهای در حال توسعه اکنون دارای تأسیسات مدرن هستند که قادر به تولید بسیار کارآمد پارچه هستند. علاوه بر پیشرفت های مکانیکی در تولید نخ و پارچه ، پیشرفت سریعی در تولید الیاف جدید ، فرآیندهای بهبود مشخصات نساجی و روش های آزمایش وجود دارد که امکان کنترل بیشتر کیفیت را فراهم می کند.صنعت نساجی مدرن ارتباط تنگاتنگی با صنعت پوشاک دارد ، اما تولید پارچه برای مصارف صنعتی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. طیف گسترده ای از استفاده های نهایی به درجه بالایی از تخصص نیاز دارد. در پیشرفته ترین جوامع فنی ، این صنعت از تکنسین ها ، مهندسان و هنرمندان استفاده می کند و درجه بالایی از گرایش به مصرف کننده منجر به تأکید بر عملیات بازاریابی می شود. برخی از عملیات تولیدی ، معمولاً در خدمت بازارهای تخصصی یا محلی و وابسته به تعداد محدودی از شرکت ها برای مصرف محصول می باشد.

پارچه های مدرن

انواع مختلف پارچه های منسوجات مدرن که هم از مواد سنتی و هم از مواد مصنوعی تولید می شوند ، اغلب بر اساس ساختار طبقه بندی می شوند. پارچه های ساخته شده با درهم آمیختگی شامل انواع بافته شده و بافتنی ، تور و نوار بافته می شود. پارچه های تولید شده از توده های الیاف شامل انواع نمد پشمی و انواع سوزنی بافته شده است. پارچه های مدرن با ترکیب لایه ها از انواع مختلف تولید می شوند. روشهای معمول بافتن و بافندگی در حال حاضر عمده ترین روشهای تولید منسوجات است ، اما روشهای جدید ساخت در حال پذیرش هستند و ممکن است جایگزین برخی از محصولات قدیمی شوند که با افزایش هزینه های منسوجات متداول و پیشرفت سریع فن آوری به طور مداوم مواد جدید تولید می شود.

کنترل کیفیت

پارچه ها با معیارهای بسیاری قضاوت می شوند. انعطاف پذیری و مقاومت کافی برای استفاده در نظر گرفته شده عموماً از ملزومات اصلی است و پارچه های صنعتی باید مشخصات  ، عرض ، وزن در واحد سطح ، ساختار بافت و نخ ، مقاومت و کشیدگی ، اسیدیته یا قلیایی بودن ، ضخامت و تخلخل را داشته باشند. در پارچه های پوشاک ، طرح و رنگ از ملاحظات اصلی است و برخی از خصوصیات فیزیکی ممکن است از اهمیت ثانویه برخوردار باشند. علاوه بر این ، خواص لمسی مختلف پارچه ،بر پذیرش مصرف کننده تأثیر می گذارد.

صنعت نساجی به طور فزاینده ای در زمینه کنترل کیفیت از تحقیق و توسعه استفاده می کند. اصناف صنایع دستی قرون وسطی نگران حفظ استانداردهای كیفیت بالا بودند و بعداً كارخانه های نساجی با بازرسی از سیستم های سختگیرانه بازرسی ،  شهرت در عرضه كالاهای بدون عیب سفارش های مكرر را تشویق می كند. کنترل کیفیت مدرن با توسعه تکنیک ها و ماشین آلات برای ارزیابی خواص الیاف ، نخ و پارچه نسبت به گذشته بسیار راحت شده است.

صنعت نساجی مدرن

بسیاری از سازمانهای نساجی مدرن کیفیت محصول را در هر مرحله اصلی پردازش آزمایش می کنند. نخ ها از نظر ضخامت یکنواخت و سایر مشخصات آزمایش می شوند. قطعات پارچه برای نقص بررسی می شود و سرعت اتمام و رنگ در شرایط مختلف تعیین می شود. اگرچه آزمایش هر نخ یا پارچه تولید شده امكان پذیر نیست ، اما روشهای آماری حفظ كیفیت را در محدوده قبلی مشخص می كنند و معرفی دستگاههای تست اتوماتیک زمان و هزینه آزمایش را بسیار كاهش داده است. روشهایی برای ارزیابی خصوصیاتی مانند ابعاد ، مقاومت و تخلخل ایجاد شده است و اعتبار آنها به طور کلی در صنعت پذیرفته شده است. برای رنگ پذیری استانداردهایی در دسترس است ، اگرچه ویژگی های مهمی مانند دفع آب ، مقاومت در برابر کرم ها وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *