نکات کلی نحوه عملکرد اینورتر

نکات کلی نحوه عملکرد اینورتر

در این مقاله ، سعی خواهیم کرد نحوه عملکرد اینورتر و نحوه تشخیص و تعمیر را با یادگیری مراحل مختلف کارکرد آن را بیاموزیم
برای اینکه ما در مورد نحوه تعمیر دستگاه اینورتر صحبت کنیم ، مهم است که ابتدا در مورد عملکرد اساسی اینورتر جنبه های مهم اینورتر توضیح دهیم و از مراحل کارکرد آن کاملاً مطلع شوید .
مراحل کارکرد اینورتر
همانطور که از نام اینورتر برمی آید یک دستگاه الکترونیکی است که قادر به “معکوس کردن” پتانسیل جریان مستقیم () به جریان متاوب () می باشد. تعمیر اینورتر های پیچیده به دلیل وجود مراحل پیشرفته کار آسانی نیست و به تخصص در این زمینه نیاز دارد و یا در اینورتر هایی که خروجی موج سینوسی دارند برای افرادی که نسبتا با الکترونیک تازه کار هستند تشخیص و عیب یابی مشکل است.
قبل از ورود به جزئیات یافتن عیب صحبت در مورد نحوه کار اینورتر و مراحل مختلفی که یک اینورتر تشکیل می دهد مهم است. اسیلاتور، درایور و مرحله خروجی در ابتدایی ترین شکل ممکن است به سه مرحله اساسی تقسیم شود
نوسان ساز
ای سی یا مدار ترانزیستوری است که اساسا مسئول تولید پالس های نوسانی میباشد این نوسانات اساسا قله های ولتاژ مثبت و منفی متناوب با فرکانس مشخص خاص می باشد این نوسانات عموما به صورت ستون های مربع شکل و به عنوان امواج مربع شناخته می شوند . اینورتر هایی که با چنین اسیلاتور هایی کار کنند موج مربعی نامیده می شوند پالس های موج مربع تولید شده در بالا بسیار ضعیف هستند و هرگز نمی توان برای هدایت ترانسفورماتورهای خروجی با جریان بالا استفاده کرد بنابراین این پالس ها برای کار مورد نیاز به مرحله تقویت کننده بعدی منتقل می شوند.
تقویت کننده
در اینجا فرکانس نوسان دریافت شده با استفاده از ترانزیستور های قدرت یا ماسفت ها به طور مناسب در سطوح جریان بالا تقویت می شود اما هنوز در سطح ولتاژ تغذیه باتری است و بنابراین نمی توان از آن برای کار با وسایل برقی که در پتانسیل های بالاتر کار می کنند استفاده کرد در نهایت به سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور خروجی اعمال می شود و ولتاژ تقویت شده.
ترانسفورماتور قدرت خروجی
همه ما می دانیم که چگونه یک ترانسفورماتور کار می کند در اینورتر ها از یک ترانسفورماتور برای اهداف مشابه استفاده می شود اما دقیقاً با جهت مخالف، یعنی در اینجا سطح پایین ولتاژ به سیم پیچ اولیه اعمال می شود و در سیم پیچ ثانویه سطح ولتاژ افزایش یافته این ولتاژ سرانجام برای تأمین انرژی وسایل برقی مختلف خانگی مانند چراغ ها، پنکه ها، میکسر ها، لحیم کاری ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات کلی نحوه عملکرد اینورتر

اصل اساسی عملکرد اینورتر
نقشه بالا اساسی ترین طراحی اینورتر را نشان می دهد ، اصل کار تبدیل که شامل تمام طرحهای اینورتر معمولی، از ساده ترین تا پیچیده ترین آنها می شود.
ساده ترین عیب یابی
اگر اینورتر شما خراب شده است، بررسی های اولیه مانند بررسی ولتاژ و اتصالات باتری، بررسی وجود فیوز سوخته، قطع اتصالات و غیره را انجام دهید اگر همه این ها خوب است، درب خارجی اینورتر را باز کنید و مراحل زیر را انجام دهید
1. خروجی مرحله اسلاتوز که به سر ماسفت ها می رود را پیدا کنید و با یک فرکانس متر آن را اندازه گیری کنید ببینید ایا فرکتنس مورد نیاز از این قسمت تولید می شود؟ معمولا برای یولتاژ های 220 ولت فرکانس 50 هرتز می باشد. اگر فرکانسی تولد نمی شود امکان دارد در مرحله اسیلاتور مشکلی به وجود آمده باشد.
2. در صورتی که متوجه شدید مرحله اسیلاتور خوب کار می کند به مرحله بعد بروید یعنی تقویت کننده. ترانس را از خروجی ماسفت ها جدا کنید و به وسیله یک مولتی متر سالم بودن ماسفت ها را برسی نمایید اگر خرابی در این مرحله مشاهده نمودید قطعه خراب را قطعه جدید سالم جایگزین کنید و با روشن کردن اینورتر آن را تست کنید نکته برای جلوگیری از آسیب دیدگی احتمالی یک لامپ با باتری سری کنید .
3. گاهی میتواند عدم کارکرد درست به دلیل ترانسفرماتور خروجی باشد اگر ترانس به نظر شما مشکوک است اتصلات داخلی آن را مورد برسی قرار داده و از صحت لحیم ها مطمن شوید و اگر ترانس خراب است ان را با نمونه جدید جایگزین کنید، اگرچه تعمیر به این اسانی نخواهد بود و چگونگی تعمیر به طور حتم نیاز به تمرین بی وقفه و آزمایش و خطا دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *