مهندسی معکوس برد صنعتی چیست

مهندسی معکوس برد صنعتی چیست ؟

مهندسی معکوس برد صنعتی چیست و چه مراحلی دارد ؟

از دیرباز در صنایع متفاوتی همانند شیمیایی، خودروسازی، کامپیوتر و مکانیک مهندسی مستقیم مورد کاربرد بوده است. برای تولید یا ساخت وسیله‌ای، مراحلی از پیش مشخص و تعیین شده در نتیجه برنامه ریزی و اجرا می‌گردد. اما با گذشت زمان و به تدریج، مهندسی معکوس در برد های صنعتی به وجود آمد. در این روش هیچ گونه داده اطلاعاتی در رابطه با نحوه تشکیل آنها نداریم. نتیجه کار فقط با حضور همان داده و مستندات انجام می‌گیرد، که به این عملیات مهندسی معکوس گفته می‌شود. در این محتوا تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی را در مورد مهندسی معکوس برد های صنعتی در اختیار شما قرار دهیم.

منظور از مهندسی معکوس چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تاثیر مهندسی معکوس بر تعمیر برد های الکترونیک صنعتی سخن به میان آوریم، بهتر است با خود مهندسی معکوس بیشتر آشنا شویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. منظور از مهندسی معکوس در واقع قابلیت حل مسئله به وسیله پاسخ می‌باشد. این فرآیند یک فرآیند تولید محصول کالا و خدمات در کالا هایی است که هیچ اطلاعات و داده‌ای از نحوه تولید نباشد. برای برد های صنعتی هم این قاعده حکم فرما می‌باشد، یعنی هرگاه در مورد مهندسی معکوس در این رابطه سخن به میان می‌آید، یعنی علم بر فرآیند تولید برد های صنعتی با به کارگیری علم مهندسی معکوس است.

اصول تعمیر بردهای الکترونیکی

مهندسی معکوس برد ها و قطعات صنعتی چگونه است ؟

قطعات و برد های صنعتی که بدون داشتن اطلاعات، نقشه و مدل‌ های کامپیوتری به تولید و مونتاژ می‌رسند، را مهندسی معکوس می‌گویند. برای اینکه نحوه ساخت آنها به این روش انجام گیرد، باید هیچ طرح و مدلی پیش ساخته وجود نداشته باشد که بتوان از طریق مهندسی معکوس پیش رفت. به وسیله‌ ی مهندسی معکوس برد های صنعتی یکسری قطعات صنعتی شکل گرفته و به وجود آمدند.

مزایای استفاده از مهندسی معکوس در برد های صنعتی

به کار گیری و استفاده از این روش دلایل و مزایای فراوانی دارد، که در ادامه به ذکر مزایا می‌پردازیم.

– رفع عیوب و بالا بردن توانایی بردها

در بسیاری از مراکز تعمیر برد های الکترونیک صنعتی با برد هایی مواجه می‌شویم، که به روش‌ های متفاوتی تولید شده و دچار عیب و ایراد گردیده‌اند. با استفاده از مهندسی معکوس از عیوبی که قرار است، در آینده به وجود آید، جلوگیری می‌شود. به وسیله مهندسی معکوس می‌توانید قابلیت‌های یک محصول را بررسی کرده و آنها را بهبود دهید. در نتیجه بر اساس همین روش دانش و تجربه خود را بالاتر برده و به عملیات مناسب دست خواهید زد.

– کسب دانش و تخصص فنی

بسیاری از کشورها به خصوص آنهایی که در سطح پایین هستند با استفاده از این روش دانش و فناوری تخصصی را پیدا کردند. آنها با به کارگیری این امر توانسته‌اند، محصولات فراوانی را تولید نمایند.

– مقرون به صرفه بودن

با استفاده از مهندسی معکوس در تولید برد های صنعتی بسیاری از هزینه‌ های سرمایه گذاری کاهش پیدا می‌کند. این امر موجب صرفه جویی در هزینه‌ های آن می‌گردد.

– جلوگیری از اتلاف وقت

در بازار پر رقابت امروزی باید تکنیک‌ هایی باشد، که بتواند تا حد بسیار زیادی در اتلاف وقت جلوگیری کرد. مهندسی به این روش به شما کمک می‌کند، تا با در نظر گرفتن ویژگی برد های صنعتی اندازه، ابعاد و تعمیرات برد های الکترونیکی صنعتی را بتوان روی زمان یک مدیریت مطلوبی داشت. زمان تولید یا توسعه‌ی محصول با این روش بسیار کمتر خواهد شد.

مهندسی معکوس برد صنعتی چیست

مراحل مهندسی معکوس برد های صنعتی

انجام روش مهندسی معکوس در این بردها دارای مراحلی می‌باشد، که در آن به صورت مختصر به بررسی آن می‌پردازیم.

  • در ابتدا باید قطعات برد صنعتی را از همدیگر جدا کنیم، اما باید این کار با دقت بسیار بالا انجام گیرد تا به قطعات آسیبی وارد نشود.
  • پس از جداسازی قطعات یک شمای کلی از مدار را به دست خواهید آورد. در این حال باید، آن شمای کلی را با نسخه اصلی برد چک کنید، تا یکسان باشد. سعی کنید از قطعات تعمیری برد های الکترونیک صنعتی استفاده ننمایید و برد حتماً باید بردی سالم باشد.
  • بعد از اینکه شماتیک برد اصلی را به دست آوردید، با استفاده از نرم افزارهای طراحی مخصوص برد آن را طراحی کنید.
  • پس از اینکه طراحی به درستی انجام گرفت، باید طرح برد اصلی را با طرح تازه کشیده شده مطابقت دهید تا یکسان باشد.
  • مرحله آخر طرح خود را چاپ کنید. آن را ساخته و تست نمایید. بعد از اینکه از سالم بودن اطمینان حاصل کردید، شروع به مونتاژ نمایید.

علت استفاده از مهندسی معکوس در برد های مختلف

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که دلیل استفاده از مهندسی معکوس در برد های صنعتی چیست ؟ در جواب باید گفت زمانی به سراغ روش مهندسی معکوس می‌رویم، که توانایی استفاده از روش‌ های دیگر را نداشته باشیم. به عنوان نمونه هرگاه طرحی را در دست نداشته باشیم یا حتی طراحی هم نباشد که بهترین طرح را پیاده کند، ناچاریم که به روش مهندسی معکوس روی بیاوریم‌. یکی دیگر از دلایلی که به مهندسی معکوس برد های صنعتی رجوع کرده‌ایم، قدیمی و سنتی بودن دستگاه صنعتی می‌باشد. حال اگر این دستگاه‌ های قدیمی دچار عیب و ایراد شوند، می‌توانید طرح متناسب با آنها را پیدا کنید. پس باید به سراغ مهندسی معکوس برویم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *